16.05.2025
Nyt litteraturoverblik: Effekten af uddannelse til ledige vurderes oftere positiv i nyere studier
Nyere studier viser oftere en positiv effekt af uddannelse til ledige tæt på arbejdsmarkedet sammenlignet med tidligere studier. Det viser et nyt litteraturoverblik fra STAR, der samler 16 danske studier fra 2001 og 2024.

STAR har gennemgået og kortlagt 16 studier, der undersøger effekten af ordinær uddannelse for ledige tæt på arbejdsmarkedet. Overblikket omfatter uddannelsesforløb fra 1995 til 2018.
Litteraturoverblikket viser, at effekten af uddannelse til ledige har udviklet sig over tid: Mens tidligere studier primært viser, at ordinær uddannelse har en negativ effekt for lediges beskæftigelse, så viser nyere studier nu overvejende, at uddannelse har en positiv effekt.
Udviklingen er sket i en periode, hvor både arbejdsmarkedet, uddannelsesordningerne og evalueringsmetoderne har udviklet sig betydeligt. Der peges på tre faktorer, der kan have bidraget til ændringen:
- Målretning af uddannelsesordninger bl.a. mod personer uden uddannelse og mod brancher, der har mangel på arbejdskraft
- Bevægelse mod evalueringsmetoder, der vurderer effekten af uddannelse over en længere tidshorisont
- Ændringer i konjunkturer og efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft
Du kan læse mere om overblikket og de mulige forklaringer her:
Litteraturoverblik: Effekten af uddannelse til ledige